Tuesday, September 19, 2006

'Zoveel mogelijk zoeken in de breedte en dan je toespitsen op iets. Al die dingen die je vind in de breedte kan je meenemen en verder helpen.' Dit zei Sofie gisteren tegen mij. En inderdaad, ik moet gewoon zoveel mogelijk dingen opzoeken en uitdiepen die ik interessant vind, en dan kan ik me van daaruit ergens op toespitsen. En helemaal leuk wordt het als ik ergens een combinatie uit ga maken. Het ene onderwerp met het andere combineren.

Veel over rood haar gelezen. Ik heb eigenlijk best wel bijzonder haar. Het is het enige haarsoort waarvan ze de afkomt hebben kunnen bepalen. Ook hebben heel weinig mensen het; 1% van de westere wereldbevolking. Kan ik mij bijna niet voorstellen, want ik ken toch wel aardig wat mensen met rood haar. Verder hebben mensen met rood haar een hogere dosis medicijnen nodig als ze onder narcose gaan, en ligt de pijngrens wat warmte betreft hoger. Ook hebben wij dikker haar. Maar het zijn wel minder haren per hoofd!
Rood haar is ook de haarkleur waar de meeste variaties in zitten, van heel licht (bijna blond), tot heel donker (kastanjebruin). Rood haar gaat helemaal terug in de erfelijkheidsleer. Maar daarover later meer.

Met mijn 'dataproject' komen er steeds meer leuke dingen bij; dit wordt alleen maar steeds breder! Even op een rijtje:

Data
de cijfers
Informatie
de gegevens bij de cijfers
Kennis
de informatie tot je nemen, het begrijpen en het gebruiken
Als je deze drie dingen hebt, kan je data begrijpen en gebruiken.
Hieronder even de uitleg van het begrip data:
Een gegeven, ook wel datum, is een constructieve bijzonderheid. De woorden worden praktisch altijd in het meervoud geschreven; gegevens en data. Gegevens zijn de objectief waarneembare neerslag van feiten of kennis op een bepaald medium, zodanig dat deze gegevens uitgewisseld kunnen worden.
Kan je data op een duidelijk manier vormgeven zodat het makkelijker en sneller te begrijpen en toe te passen is zonder dat het 'plaatjes worden'?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home