Tuesday, October 03, 2006

globalisering

Seizoensgebonden producten kennen we bijna niet meer. Als we in januari aardbeien willen eten, dan lopen we naar de supermarkt en kopen het. En als ik een vriendin wil spreken die in het buitenland woont, bel ik haar gratis via skype of begin een msn gesprek met webcam. Iedereen van over de hele wereld speelt spelletjes met elkaar en dat allemaal via een dunne glasvezelkabel. Er bestaan zelf virtuele fantasie werelden waar men met elkaar wat gaat drinken of gaat sporten.
De wereld wordt kleiner en kleiner. Kinderen worden sneller volwassen, gaan eerder uit huis, rondreizen, de wereld verkennen, jezelf ontdekken. Je wordt aangemoedigd door je ouders, vrienden, familie om er op uit te gaan, alle kansen te grijpen die je krijgt. Lang en veel te studeren, want werken kan je altijd nog. Bijna iedereen die ik ken heeft het druk, is met veel verschillende dingen bezig. Ikzelf ook. Studeren, sporten, werken, uitgaan met vrienden, genieten van kunst en cultuur en dan ook nog al je sociale contacten onderhouden. Dit alles geeft een lekker gevoel, geeft een kick, je hebt het gevoel dat je leeft, dat je er alles uit haalt wat er in zit. Met je vrienden discussieer je over de politiek en maatschappelijke onderwerpen. Je bent bezig jezelf te ontwikkelen, kijken wat je interesses zijn, waar je passie ligt. Dit zijn de studenten van nu. Bewust van zichzelf, van de wereld. Een wereld waarin ze willen bijdragen, die ze willen veranderen. Ikzelf heb dat gevoel ook. Ik heb de drang om iets toe te voegen aan de maatschappij, om te helpen. Iets te constateren en dat duidelijk te maken, over te brengen. Aan iedereen. Globalisering heeft altijd mijn interesse gewekt. Ik zie het als een fascinerende verschijning. Het is er gewoon, we kunnen het niet tegenhouden. Het heeft goede, maar ook slechte kanten. De producten die je dagelijks gebruikt zijn daar een goed voorbeeld van. Deze zijn vaak al heel de wereld over gegaan voordat ze bij jou aangekomen zijn. En uiteindelijk komt dat terecht in jou huis, samen met duizenden andere producten die weer uit allemaal andere landen komen. Het lijkt mij mooi om alles in je huis in kaart te brengen, waar het vandaan komt, waar het al geweest is. Ik oordeel niet over globalisering, want het is een verschijning die gewoon gebeurt, al jaren aan de gang is. Ik zou alleen willen dat iedereen er iets bewuster voor wordt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home