Sunday, November 12, 2006

GLOBALISERING INDIVIDUALISERING EMOTIE UNIVERSELING

Globalisering, een heel groot onderwerp. Maar wat mij zo fascineert aan globalisering is hoe iedereen er tegen aan kijkt, er mee om gaat. Globalisering is een verschijnsel, iets wat gebeurt. En alles en iedereen heeft er mee te maken. De hele wereld. Van economie tot cultuur tot natuur.
Wij hier in Nederland vinden het eigenlijk normaal dat we producten uit de gehele wereld dagelijks om ons heen hebben. Dat we alles kunnen kopen. Dat kan heel fijn zijn, maar ook eng. Stel je voor dat je overal ter wereld alles kan kopen, wat blijft dan speciaal? Ziet iedereen er dan hetzelfde uit? Is de wereld steeds universeler aan het worden?
Wat ik ook beangstigend vind is de macht die de markteconomie op dit moment heeft. Overheden trekken zicht terug, laten steeds meer taken over aan particuliere bedrijven. Multinationals doen er van alles aan om zoveel mogelijk winst te maken. Verkopen geen product meer, maar een ‘merk’. Ze willen je een gevoel verkopen, een levensstijl, een cultuur. Ze gaan steeds meer op emotie inspelen. Met het wegvallen van de overheid en de religie zoeken mensen naar een andere houvast. En daar spelen de multinationals perfect op in. Zij vullen het gat op. En niet door producten te verkopen, maar door een gevoel te verkopen. Doordat die multinationals op ons gevoel inspelen, kunnen ze een machtspositie creëren. Zij nemen de taken van de overheid en de religie over. En dat vind ik fout! Deze bedrijven zijn gebaseerd op winst maken, en zullen er alles aan doen om elk jaar meer winst te behalen.
Ik wil hier iets tegen doen. En dat lijkt onmogelijk, maar ik wil de mensen wakker schudden, en laten nadenken over wat hier gaande is. Ik wil een tegenactie organiseren, een manifest schrijven waarin ik duidelijk maak wat er op dit moment aan de hand is. Met harde feiten en bewijzen en ik hoop dat men dan iets bewuster met het begrip globalisering omgaat en niet meer als een kip zonder kop meegaat met de massa met de markt, maar een eigen stelling inneemt en weer teruggaat naar zijn eigen normen en waarden.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home